21.3.2021

2.21 Ihmisyyden mitta



Jos olin kuvitellut kuristavani aikuisen miehen hengiltä paljain käsin siinä väsymyksen tilassa, jossa sillä hetkellä olin, minua ei voinut ainakaan huonosta mielikuvituksesta syyttää.



Vaikka Adrianin huulet sinersivät ja vaikka hänen vastustelunsa oli koko ajan heikompaa, minunkin voimani alkoivat ehtyä, enkä yksinkertaisesti kyennyt ylläpitämään niin tasaista painetta, että saisin Adrianilta edes tajua kankaalle. Tarvitsin jotain avukseni, joko sen Garyn mainitseman pöytälampun johtoineen tai tyynyn. Jos päästäisin irti, Adrian huutaisi takuuvarmasti. Minun olisi pakko pitää huoli siitä, että hän olisi edes pari sekuntia hiljaa.
   Hetken mielijohteesta paiskasin hänen päänsä lattiaan. Jos onnistuisin siinä pari kertaa, jätkä olisi niin pyörällä päästään, ettei ymmärtäisi päästää ääntäkään.
   Jostain syystä pelkäsin hänen saavan siitä aivovaurion, vaikkei siinä ollut mitään järkeä, kun tarkoituksena oli tappaa toinen. Silti epäröin hetken ennen kuin tein sen uudelleen, ja sihahdin hänelle huulteni raosta jotain, mitä en olisi koskaan odottanut sanovani hänelle.
   "Kuole, saatanan paskiainen!"
   Takaani kuului kolahdus.



Ripeät askeleet lähestyivät meitä. Kuulosti siltä, että ne pysähtyivät hetkeksi, kuin empien. Sen jälkeen tunsin, kuinka jonkun kädet riuhtoivat minua kauemmas ja näin, miten joku toinen syöksyi eteeni ja kiskoi Adrianin ulottumattomiini.
   He puhuivat vain vähän, mutta tunnistin kyllä isän ja pojan äänet.



Luulin, että Garyn isä yritti raudoittaa minua, mutta ei kyse ollut siitä. Hän taittoi vain käteni sellaiseen lukkoon, ettei minkäänlainen pyristeleminen tuntunut vaarattomalta tai kivuttomalta.
   Ajatukseni kerääntyivät hitaasti kokoon. Tajusin ensin sen, että Garyn antama tehtävä oli keskeytetty, ja vasta tovin sen jälkeen sen, että Gary itse oli sen keskeyttänyt. Miksi helvetissä?



Se, mitä näin Garyn tekevän, herätti vain lisää kysymyksiä. Adrian haukkoi henkeään lattialla ja Gary tunnusteli tämän kaulaa.
   "Oletko kunnossa?" hän kysyi. "Adrian?"
   Pienen hetken olin täysin varma, että hullujenhuone oli minulle sittenkin ihan oikea paikka. Mistä lähtien Gary oli ollut huolissaan Adrianin hyvinvoinnista? Ja mistä lähtien Adrian oli vastannut Garylle – sillä vaikka en kuullutkaan hänen sanojaan, näin hänen huultensa liikkuvan ja Garyn nyökkäävän sellaisella tavalla, ettei asiasta jäänyt epäilystäkään. Gary ja Adrian keskustelivat, ja vieläpä ilmeisen tervehenkisesti.



Brian riuhtoi minut ylös. Kun jalkani tavoittivat tasapainon, palaset loksahtivat kohdilleen pääni sisällä.
   "Vitun kusipää", ärähdin Garylle. "Tämä oli suunniteltua, vai mitä?"
   "Rauhoitu", Brian kuiskasi ja alkoi kiskoa minua ovelle. "Ole ihan hiljaa –"
   "Kaikki näkevät kaksinaamaisuutesi läpi, Gary", jatkoin lääkäristä tai Garyn hiljaisuudesta välittämättä. "Edes Adrian ei ole niin tyhmä, että uskoisi sinun tulleen hänen avukseen ihan sattumalta."
   Brian riuhtaisi minut kynnyksen yli ja sulki oven edestäni.



Garyn isä kiskoi minua eteenpäin autioituneella käytävällä. Ajattelin pakenemista. Ajattelin Noraa. Minun olisi pakko päästä täältä ulos, mutta hississä oli selvinnyt, että ovet aukeaisivat vain kulkukortilla, ja paloportaatkin olivat tällaisissa paikoissa aina lukittuja. Jos yrittäisin paeta enkä onnistuisi, Gary suuttuisi niin paljon, että kostaisi sen Noralle.
   Ja siitä huolimatta olin mennyt laukomaan epäilykseni ääneen Garyn ja Adrianin läsnäollessa. En ollut voinut sille mitään: olin aivan käsittämättömän vihainen siitä, millaisella tavalla Gary oli kusettanut minua. Sehän oli ihan selvää: Gary halusi minun yrittävän tappaa Adrianin, jotta voisi itse tulla pelastavana enkelinä paikalle. Se tekisi minusta Adrianin silmissä syyllisen ja Garysta luottamuksen arvoisen. Minulla tosin ei ollut hajuakaan, miksi Gary halusi Adrianin luottamuksen, mutta tähän asti seuraukset olivat täysin selvät: Adrian kuvitteli minun hyökänneen hänen kimppuunsa täysin omasta halustani. Se ei ollut lainkaan kaukaa haettu ajatus, kun otti huomioon, että minulla oli noin tuhat syytä vihata sitä jätkää. Joka tapauksessa Gary ei ollut halunnut minun onnistuvan, ja siinä suhteessa aseiden tai minkään muunkaan avun puute kävi täysin järkeen.
   Nyt aloin tosissani pelätä aiheuttaneeni sen aivovaurion, vaikka toisaalta – Adrianin ei ollut pakko olla Garylle mitenkään korvaamattoman arvokas, kun Gary kerran oli valmis ottamaan riskin siitä, että miehelle olisi oikeasti käynyt pahasti tässä sotkussa. En kuitenkaan voinut olla varma siitä, ettei sekin olisi Garyn mielestä minun vikani ja kostoon oikeuttava moka.



Niin tai näin, en voinut luottaa Garyn sanaan siitä, että Noraan ei sattuisi. Tähän saakka se mies oli sekopäisyydestään huolimatta toiminut mielestäni jokseenkin loogisesti ja sopimuksia kunnioittavalla tavalla, mutta nyt hän vaikutti viittavan kintaalla pitkäjänteiseen suunnitteluun ja psykologiseen peliin. Voisin odottaa häneltä mitä tahansa. Minun olisi pakko paeta, koska vain siten minulla olisi edes teoreettinen mahdollisuus sekä selvitä itse että auttaa Nora ulos sotkusta, johon hän ei edes tiennyt joutuneensa osalliseksi.
   "Auta minua, niin minä autan sinua", kuiskasin Brianille, kun hän hapuili avaimet taskustaan ja ryhtyi avaamaan nimettömän oven lukkoa käytävän varrella. Hetkeksi hänen kätensä pysähtyi, mutta hän ei vastannut lyhyeen tarjoukseeni mitään.



Se huone vaikutti sellaiselta tilalta, jossa käytiin hoitoneuvotteluja. Brian painoi minut istumaan nojatuolin käsinojaa vasten, enkä tehnyt vastarintaa jo pelkästään siksi, että uskoin luottamuksen olevan ainoa oikea keino saada Garyn isä puolelleni.
   "Sinun ei tarvitse tehdä näin", sanoin hänelle. "Ei niin kuin hän sanoo."



Brian jähmettyi. Hän väisti katsettani olkani yli ja huokaisi.
   "Sinulla ei ole lapsia", hän totesi, "vai mitä?" Odottamatta vastausta hän jatkoi. "Ja jos olisikin, et silti ymmärtäisi."
   "Ei voi olla niin, että teet niin kuin hän haluaa vain siksi, että hän sattuu olemaan poikasi. Hän uhkailee sinua –"
   Sanat tarttuivat kurkkuuni, kun tuttu sähkövirta iski ruoskana kehoni läpi. Se kesti vain sekunnin murto-osan, mutta sen seurauksena Brian hätkähti ja harppasi taaksepäin. Kirottu mikrofoni.



Ei siinä ollut mikrofonista kyse. Gary veti oven hiljaa kiinni perässään ja katsoi minua huvittuneena.
   "Minun ei kai pitäisi olla edes yllättynyt siitä, että olet tarpeeksi tyhmä uskoaksesi tuon toimivan", hän virkkoi. "Vaikka toisaalta... sinä tuskin muutenkaan kykenet käsittämään, että isät ja pojat pitävät aina toistensa puolia. Aina, John... paitsi siinä tapauksessa, että poika päättää eräänä aamuna tappaa isänsä keittiöveitsellä. Minunkin isäni kyllä tajuaa, ettei sellainen ihminen voi käsittää verisiteen tuomaa uskollisuutta."
   Sen ottaminen puheeksi olisi normaalitapauksessa kuvottanut, mutta juuri nyt mikään asia maailmassa ei voinut kuvottaa minua enempää kuin Garyn läsnäolo ylipäätään. Gary tuli lähemmäs eikä välittänyt siitä, ettei Brian vastannut hänelle lainkaan.



Gary pysähtyi käsivarrenmitan päähän minusta. Olisin halunnut lyödä häntä, ja olisin varmaan sen tehnytkin, jos Brian olisi jo ollut puolellani.
   "Kusipää", sain sanottua hänelle. "Tajuan kyllä, miksi kusetit minua, mutta sitä en käsitä, mihin edes tarvitset häntä. Luuletko, että Adrian suostuu pitämään puoliasi sen jälkeen, mitä hänelle teit?"
   "Hänellä on kaksi vaihtoehtoa", Gary totesi kylmästi. "Hän voi pitää tämänhetkisen elämänsä, jossa hänellä on vain yksi jalka, jossa hänellä ei ole ystäviä eikä sukulaisia ja jossa kukaan ei yksinkertaisesti välitä hänestä paskan vertaa. Siinä elämässä hänen entinen paras kaverinsa vihaa häntä niin paljon, että olisi valmis tappamaan hänet."
   "Sinun käskystäsi."
   "Älä viitsi olla pikkumainen. Minä sentään käyn täällä joka päivä. Montako kertaa olet itse käynyt?"
   "Sinä aivopeset häntä!"
   "Olepa itsellesi rehellinen, John: vaikka päästäisin sinut nyt lähtemään täältä ja vaikka lupaisin, etten enää koskaan ole missään tekemisissä kanssasi, niin välittäisitkö hänen kohtalostaan oikeasti pätkääkään? Vai onko kyse sittenkin siitä, ettet halua minun saavan, mitä haluan? Koska jos niin on, niin silloinhan minulla on jo monta syytä hankkiutua sinusta eroon ennen kuin aiheutat lisää ongelmia."



En vastannut siihen mitään. Oikeaa vastausta ei olisi. Gary puhui jo niin uhkaavasti, etten halunnut antaa hänelle yhtään lisää tekosyitä toteuttaa uhkauksiaan.
   "Se toinen elämä", Gary jatkoi pehmeään sävyyn. "Siinä hänellä olisi minut."
   Olisin nauranut ääneen, jos olisin uskaltanut. Adrian oli puhunut liian monta kertaa syvästä vihastaan Garya kohtaan jo ennen Lucyn kuolemaa, jotta olisin voinut uskoa tuon vaihtoehdon realistisuuteen. Gary kuitenkin jatkoi, ja mitä pidemmälle hän pääsi sanoissaan, sen houkuttelevammalta vaihtoehdolta hän sai itsensä kuulostamaan jopa minun korviini.
   "Hänellä olisi joku, joka antaisi hänen elämälleen jonkin suunnan. Joku, jota oikeasti kiinnostaa, miten hänellä menee. Joku, jota se kiinnostaa niin paljon, että hän taisi juuri vastaanottaa tarjouksen jalkaproteesista ihan vain sovinnon eleenä. Vastahakoisesti, ja siivittäen sitä sanoilla 'jotta voin potkaista sitä mulkkua munille vielä joskus'... mutta hän teki sen. Mitä olet itse tarjonnut hänelle?"
   Siinä vaiheessa tajusin, että Brian puuhaili jotain Garyn selän takana. Minusta alkoi tuntua siltä, että Gary oli kiinnittänyt huomioni tietoisesti muualle isänsä toimista. Kun Brian kääntyi, tajusin kyllä, miksi hän oli halunnut toimiensa pysyvän katseeni ulottumattomissa.



Hänellä oli kädessään ruisku, ja ruiskun säiliössä oli jotakin ikävän pastellinsävyistä nestettä. Olin näkevinäni Brianin työntävän kaksi tyhjää ampullia taskuunsa, mutta en ehtinyt nähdä niiden etikettejä. Joka tapauksessa, minulla ei ollut epäilystäkään siitä, kenelle tuo neula oli tarkoitettu, eikä myöskään siitä, ettei ruiskun sisältämä neste ollut mitään keittosuolaa.
   "Sinusta ei ole mitään hyötyä kenellekään", Gary jatkoi lempeästi. "Pikemminkin vain haittaa. Mutta älä huoli, sillä järjestin sinulle ihan rauhallisen ulospääsyn... tai no, isä järjesti. En tiedä ihan tarkkaan, mitä siinä on, mutta se ei kuulemma satu."



Brian empi Garyn takana. Vaikka tiesin, ettei hänen epäröintinsä kestäisi niin kauaa, että minun kannattaisi jäädä sekunniksikaan aloilleni miettimään pakosuunnitelmaa, jäin silti. Kykenin vain tuijottamaan miestä, ajattelemaan lukittuja ovia ja sitä, ettei minulla ollut ketään sellaista puolellani, joka auttaisi minua pääsemään lukituista ovista tai turvalasilla peitetyistä ikkunoista läpi. Tällaiset paikat rakennettiin pitämään ihmiset paremmin sisätiloissa kuin vankilat.
   "Me voidaan vielä puhua tästä", sain sanotuksi Garylle, ja jo ennen hänen nauruaan tajusin, miten typerältä se kuulosti.
   "Ei meillä ole mitään puhuttavaa. Hoida homma, isä."
   "Jos tulet lähemmäs, niin syötän sen ruiskun sinulle." Ääneni vapisi, mutta minulla ei ollut aikaa jäädä tasaamaan sitä. Brian empi yhä, ja jos saisin hänet pidettyä epävarmuudessa, keksisin ehkä jotain. "Minusta tuntuu, ettei poikasikaan erityisemmin välittäisi, jos –"
   Tuttu sähköisku kouristi rintaani.



Löysin itseni nelinkontin lattialta. Gary tiuski isälleen yläpuolellani.
   "Mikä vittu sinua vaivaa? Kai sinä olet ennenkin suonensisäisiä lääkkeitä antanut?"
   "Gary –"
   "Jos se ei onnistu sinulta, niin minäkin voin alkaa opetella asiaa. Sen jälkeen minun on varmasti pakko uhrata muutama ajatus isäsuhteeni uudelleenmäärittelylle."
   "Gary, ole kiltti –"
   "Lopeta se vinkuminen ja tee työsi!"



Pääni alkoi selkiytyä. Gary ei välttämättä katsonut minuun juuri nyt, ja voisin käyttää sitä hyödykseni. Siinä ajatuksessa ei ollut mitään järkeä, mutta se oli parempi kuin mitään. Nostin toisen käteni lattialta ja hapuilin paidanhelmaa, johtoja, joita repiä irti, jotta voisin laittaa hanttiin, mutta totta kai Gary huomasi sen.



Se sähköisku kesti pidempään kuin yksikään aiempi. Se poltti rintakehääni tavalla, jolla mikään tuli ei voinut polttaa. Huutoni takertui kurkkuuni ja minusta tuntui, että tukehtuisin. Olin varma siitä, että Gary keskusteli koko sen ajan isänsä kanssa, mutta en saanut sanoista mitään selvää.



Gary kyyristyi eteeni. Tiesin tarkalleen, mihin hän oli pyrkinyt: hän halusi minun olevan kykenemätön pidättelemään Briania tai puolustautumaan muutenkaan. Hän myös onnistui siinä. Niin kauan kuin hän hallitsi niitä keinoja, joilla hän kykeni aiheuttamaan minulle sokaisevaa ja kaiken lamauttavaa kipua, hänellä oli myös keinot pidellä minua aloillani koskematta minuun mitenkään.
   "Älä viitsi heittäytyä hankalaksi, John", hän sanoi. "Lupaan, ettei se satu... sinä vain nukahdat, ja sitten sydämesi pysähtyy. Se olisi varmasti paljon mukavampaa, jos pysyisit hetken paikoillasi, vai mitä? Sillä tavoin minunkaan ei tarvitse aiheuttaa sinulle ylimääräistä tuskaa."



Hengitin suun kautta. Minua oksetti. Olisin halunnut sanoa jotakin, pyörtää Garyn päätöksen, saada Brianin puolelleni – ihan mitä tahansa, mutta mihinkään ei ollut sanoja. Ei mihinkään muuhun kuin yhteen asiaan.
   "Anna minun elää. Ole kiltti."
   Gary oli vastaamaisillaan siihen jotakin, mutta hän käänsi katseensa nopeasti pois.



Brian oli tullut viereemme. Näin hänen hapuilevan ruiskua kädessään yhtä epävarmana kuin aiemminkin. Gary tuijotti isäänsä, ja jos en väärin nähnyt, hänen silmänsä kapenivat joka hetki vähän enemmän.
   "Anna mennä", Gary sanoi, ja kun Brian kumartui, minun teki mieli sulkea silmäni. Hyvä, etten tehnyt niin.



Brian kääntyi minun sijastani Garyn puoleen. Hänellä oli puolellaan sekä yllätyksen suoma etu että Garyn epätasapainoinen kyyryasento, ja hetkessä hän oli asettunut poikansa päälle. Olin kuvitellut, että Brian oli viskannut ruiskun sivuun, mutta näin hänen pitelevän sitä yhä – ja mikä kummallisinta, Brian näytti sohivan neulalla poikansa kaulaa kohti.
   Gary huusi merkityksettömiä sanoja, joista ei saanut selvää. Brianin ääni oli hiljainen, mutta selkeä.
   "Olen lääkäri, Gary. En tapa ihmisiä, vaan pelastan heitä."



Brian iski ruiskulla ensin yhteen kohtaan, sitten toiseen, ja piteli toisella kädellä poikansa päätä aloillaan. Kuulin hänen ähkäisevän ponnistuksesta ja näin, miten ruiskun mäntä painui alas.
   Garyn vastarinta hiipui. Hänen liian nopeista ja epäselvistä vastalauseistaan tuli hiljaisia, tukahtuneita korahduksia, ja vähitellen nekin loppuivat. Ihan viimeiseksi olin kuulevinani, että hän olisi sanonut ääneen "isä", mutta se saattoi yhtä hyvin olla epätavallisen raskas tapa vetää henkeä.



Ja lopulta... se oli ohi. Garyn keho antoi periksi, ja Brian laski poikansa velton pään lattialle hellästi, kuin asetellakseen tämän nukkumaan. Garyn rintakehä nousi syvän hengenvedon saattamana kerran, eikä toista enää tullut.
   "En tapa ihmisiä", Brian kuiskasi, "ja sinussa minun oli vaikea nähdä enää ihmistä."
   Hän vaikeni. Koko huoneeseen laskeutui paksu, epätodellinen hiljaisuuden usva.



Tajusin itse liikkua ensimmäisenä. Koko kehoni vapisi enkä ollut ihan varma, olinko elossa vai sittenkin jo kuollut ja olemassa vain jossain astraalitason harhassa. Siltä varalta, että tämä kaikki oli sittenkin totta, työnsin käteni paitani alle ja kiskoin tutut kaksi johtoa irti rintakehästäni. Hädin tuskin edes tunsin mitään, kun revin ilmastointiteippiä ihostani. Sitä taisi jäädä muutama pala jonnekin kylkeni tienoille, mutten edes yrittänyt osua niihin vapisevilla ja tunnottomilla sormenpäilläni.
   Heitin johdot vaivihkaa selkäni taakse ja jäin odottamaan, että jotain tapahtuisi.



Brian pysyi vaiti poikansa ruumiin äärellä. Hän ei itkenyt eikä vaikuttanut tuntevan mitään muutakaan. Aloin jo pohtia äijän kulkukortin ryöstämistä ja omaehtoista pakenemista, kun hän lopulta sanoi jotakin.
   "Tätä huonetta tarvitaan seuraavan kerran parin tunnin päästä." Brian nielaisi kuuluvasti. "Minulla on siis pari tuntia aikaa hoitaa asioita. Jos se sopii sinulle, niin tarjoaisin sinulle kyydin kotiin."
   "Kotiin?"
   "Älä huoli. Kukaan ei saa koskaan tietää osuudestasi kuitenkaan." Brian hymähti ilottomasti. "Turvakamerat eivät toimi, ja oletan, että se eilen sisäänkirjaamani herra Jonathan Facker ei ole kukaan oikea henkilö."
   Ei se kokonaisuudessaan toki ollutkaan, ainakaan minun tietääkseni, mutta en ollut ensimmäisenä odottanut tällaista tarjousta lääkäriltä, joka oli juuri menettänyt... tappanut oman poikansa.



Mitä vaihtoehtoja minulla oli? Okei, olihan niitä – olisin voinut kieltäytyä ja tilata taksin, siis olettaen, että olisin todellakin nyt vapaa lähtemään täältä. En kuitenkaan uskaltanut asettua vähääkään poikkiteloin Brianin kanssa. En nyt, kun ovet olivat vielä lukossa ja minä niiden sisäpuolella... enkä muutenkaan uskonut, että Brian haluaisi minulle mitään pahaa. Tuskin, kun otti huomioon, että hän oli juuri tappanut oman poikansa, jottei hänen tarvitsisi tappaa minua.
   "Se sopii."
   "Hyvä. Saat vaatteesi vastaanotosta." Brian nousi jaloilleen ja puisteli lääkärintakkiaan. "Odota minua siellä."

***



En osannut sanoa, herättikö siihen autoon astuminen minussa enemmän pelkoa vai helpotusta. Olin yhä shokissa, tajusin sen itsekin. Kyselin jatkuvasti itseltäni, oliko minulla aavistustakaan siitä, miten tähän oli päädytty tai mihin olin nyt päätymässä.
   Jälkimmäistä kysyi myös Brian.
   "Missä asut?"



Lääkäri painoi jo kaasua, ja sairaala jäi vähitellen taakse. Katsoin hänen tyyntä, lammasmaista ilmettään ja käsitin, ettei Brian varmasti ollut aivan selvinpäin. En silti puuttunut siihen. En itsekään ollut niin vakaassa tilassa, että osaisin ajaa autoa yhtään häntä turvallisemmin, ja ainakin toistaiseksi auto vaikutti seuraavan tiemerkintöjä ihan tavallisella huolellisuuden tasolla.
   "Angleportissa... mutta minulla on moottoripyörä oikeustalolla."
   "Oli", Brian tokaisi.
   "Miten niin oli?"
   "Jos jätit sen sinne eilen, se on jo hinattu pois." Brian irrotti toisen kätensä ratista ja ryhtyi naputtelemaan navigaattoria vilkuillen välillä näyttöä ja välillä tietä. "Voit soitella sen perään maanantaina. Angleport, niinkö sanoit?"



Siinä vaiheessa ajatus asuinpaikkani kertomisesta alkoi vaikuttaa virheeltä. Minua pelotti vahvistaa sitä tietoa Garyn isälle, mutta tajusin kyllä pelon olevan absurdi. Sitä paitsi vahinko oli tapahtunut jo.
   "Joo."
   "Selvä." Kartta ilmestyi navigaattoriin, ja naisääni käski ajaa muutaman kilometrin suoraan. "Pysähdytään matkalla jollain huoltoasemalla. Tämä taisi olla rankka vuorokausi kummallekin."
   Lievästi sanottuna.



Brian ei sanonut enää mitään, enkä sanonut minäkään. Matka-aikaa olisi tiedossa ainakin pari tuntia Brianin valitsemalla reitillä. Asetin sammuneen puhelimeni kysymättä hänen autonsa lataustelakkaan ja jäin odottamaan vain sitä, että matka päättyisi ja olisin viimeinkin jossain sellaisessa paikassa, jossa voisin tuntea oloni turvalliseksi.

***



'Rankka vuorokausi', niin Brian oli sanonut. Se oli ollut tarpeeksi rankka, jotta huoltoasemapysähdyksen jälkeen onnistuin nukahtamaan hänen autoonsa. Hän herätti minut vasta kun tiet ja rakennukset alkoivat olla jo tuttuja.
   "Mihin jätän sinut?"



Räpyttelin hetken silmiäni ja mittailin etäisyyksiä mielessäni. Äh, ei sillä ollut mitään väliä – olimme Angleportissa, saisin pian jättää tämän hikisen auton ja uuden ajan tohtori Mengelen taakseni ja olisin onnellinen, kun edessä olisi avara katu ja paljon ihmisiä.
   "Ihan sama."
   "Keskustan liepeille?"
   "Joo. Vaikka."
   Brian nyökkäsi, kääntyi ensimmäisestä vastaantulleesta liikennevaloristeyksestä ja pysäytti auton.



Hän ei katsonut minuun eikä puhunut enää mitään. Mietin, mitä nyt pitäisi sanoa. Pitäisikö minun kiittää häntä? Ei, se ei tuntunut hyvältä... enkä totta puhuen ollut sellaisessa tilassa, että olisin jaksanut miettiä, miten tällaisissa tilanteissa hyvästeltiin toinen ihminen.
   Avasin auton oven ja astuin ulos.



Tuskin olin ehtinyt paiskata oven kiinni perässäni, kun Brian teki U-käännöksen ja ajoi pois. En tiennyt, minne hän oli menossa, eikä se minua kiinnostanutkaan. Oikeastaan pidin aika todennäköisenä, että hän aikoi ajaa lähimmältä sillalta mereen tai rysäyttäisi päin Angleportin ohittavaa pitkän matkan junaa.
   En puuttunut siihen, koska en halunnut enkä voinut. Väkisinkin mietin, olisiko minun silti pitänyt.

Hengitin syvään pölyistä katuilmaa, jossa ei ollut enää jälkeäkään sairaalan kirpeästä puhdistusaineiden tuoksusta. Jos olisin pysynyt erossa asioista, jotka eivät minulle kuuluneet, en olisi ikinä joutunut tällaiseen tilanteeseen. Muuta en jaksanut ajatella, ja se oli tarpeeksi saadakseen minut unohtamaan Brian Mitchellin.



Vaikka tunsin Angleportin jo lapsuudesta kuin omat taskuni, sillä kertaa en ollut varma, osaisinko kotiin. Toivoin osaavani, koska jalkani eivät todellakaan kantaisi pitkälle.

***



Kotiin päästyäni vaihdoin ensimmäisenä vaatteet. Tärkeysjärjestyksessä toinen asia oli vanhan kahvikupin täyttäminen viskillä. Kiskoin siitä puolet kerralla alas ennen kuin avasin puhelimeni.
   Neljätoista puhelua ja kaksi viestiä, kaikki Noralta. En jaksanut lukea viestejä enkä olisi jaksanut edes puhua, mutta tiesin kyllä, ettei olisi reilua jättää häntä epätietoisuuteen. Sitä paitsi halusin varmistaa, että hän oli kunnossa. Gary ei ollut millään tapaa vihjannut, että Nora olisi tiennyt mitään häneen kohdistuvista uhkauksista, ja jos Garya yhtään tunsin, niin tietämättömyys oli hänelle etu. Halusin silti kuulla hänen äänensä.
   "Hei –"
   "Missä sinä olet ollut?"



Olisin halunnut siinä vaiheessa juoda loputkin viskit, mutta olisi parempi vastata heti.
   "Rauhoitu, Nora. Olen kotona."
   "En kysynyt sitä. Luulin, että tulet kotiin heti sen oikeudenkäynnin jälkeen... tai että vastaisit edes puhelimeen."
   "Olin... muualla. Puhutaan siitä joskus."
   "Missä 'muualla'?"
   "Tapaamassa ihmisiä." No, olihan se osittain totta. "Nora hei, en oikeasti jaksaisi –"
   "Kai sinä tajuat, että voit kyllä kertoa minulle, missä olit... ja mitä tekemässä?"



Se sattui. En ollut tajunnut, että hän ajatteli sitä niin, vaikka totta kai hän ajatteli. Yritin miettiä, mitä sanoisin, ja Nora veti hiljaisuudesta omat johtopäätöksensä.
   "Darryll." Hänen äänensä oli lempeä, suostutteleva. "Se oli rankka päivä sinulle. En ole vihainen, jos retkahdit."
   "Ei kyse ole siitä."
   "Lupaan, etten suutu. Haluan vain auttaa."
   "Nora... oikeasti. Tajuan kyllä, miksi ajattelet noin, mutta usko minua nyt." Pyyhin kylmänhikeä otsaltani ja mietin, että tarkemmin ajateltuna minua ei olisi haitannut saada Brianilta muutamaa rauhoittavaa mukaan. "Selitän tämän myöhemmin, jooko? Minua väsyttää."
   "Tulenko sinne?"



Sitä kysymystä en ollut odottanut. Mietin sitä hetken. Totta puhuen en olisi halunnut olla yksin nyt, mutta en kai minä nyt mitään lapsenvahtia tarvitsisi – varsinkaan pikkusiskostani.
   "Älä. Ei sinun tarvitse." Purin huultani. "Haluaisin vain nukkua... ja sen jälkeen minun pitää kai hoitaa asioita."
   "Mitä asioita?"
   "En... en ole ihan varma. Tai siis... no, haluaisitko, että tulen käymään?"
   "Tapaamaan Joannan?"
   "Joo, ja kissamummon."
   "Se sopii. Milloin haluaisit tulla?"
   "Sovitaan siitä huomenna. Ajattelin, että hoidan sitä ennen yhden jutun." Tavoittelin hymyä ääneeni. "Jos minulla on töitä siihen mennessä, niin sinun ei tarvitse hävetä minua niin kovasti."
   "En minä häpeä, Darryll..."
   "En ollut tosissani." Hymähdin. "Haluaisin oikeasti nukkua vähän aikaa, jooko? Soitan sinulle myöhemmin."
   "Se käy. Kauniita unia."
   "Heippa."



Kaaduin sänkyyn kiitollisena siitä, ettei Nora ollut jatkanut kuulusteluaan sen pidemmälle. Mietin, miten voisin ylipäätään selittää tämän kaiken Noralle. Jotenkinhan se täytyisi tehdä, mutta en halunnut aiheuttaa hänelle ylimääräistä huolta... en nyt, kun kaikki huoli oli poissa. Tai kun sen piti olla. En ollut varma, oliko niin sittenkään.



Ehdin maata sängyssä pitkän aikaa. Vasta juuri ennen nukahtamista se ajatus iski selkeänä tajuntaani.
   Gary oli kuollut. Poissa. Lopullisesti muualla. Kuollut.
   Silti tiesin, ettei pelko hellittäisi ihan saman tien, ja hiljaa mielessäni kiitin Briania siitä, minkä olin löytänyt hänen autonsa jalkatilasta ja sujauttanut takkini povitaskuun, kun hän tankkasi autoa.


En oppisi varmasti ikinä nukkumaan ilman asetta, mutta ei kai sillä ollut väliä. Pelko hellittäisi ajallaan, ensin päivällä ja lopulta yöllä, nyt kun viimeinkin tiesin, ettei Garyn kaltaista vaaraa ollut enää olemassa.

10 kommenttia

  1. En olisi oikeastaan halunnut luopua Garysta vielä. Päädyin kysymään itseltäni, että onko mulla sille jotakin sellaista käyttöä, joka toisi tarinalle tai hahmolle/hahmoille enää mitään lisäarvoa. Kun rehellinen vastaus oli "ei", piti alkaa funtsia sen kirjoittamista ulos tarinasta.

    Koska Gary on jo pitkään ollut täysin voittamaton ja ylivoimainen kaikkien hahmojen näkökulmasta, halusin, että se kohtaa loppunsa ihan pelkkää ylimielisyyttään jollain sellaisella tavalla, jota se ei vaan tajua ottaa huomioon. Mitä piditte ratkaisusta?

    Mitään tarkempia osakysymyksiä mulla ei tähän noin muuten ole. Toivottavasti viihdyitte :) Darryllilla ainakin kestää ehkä hetki sulatella sitä, mitä juuri tapahtui... :D

    VastaaPoista
  2. Mun aivot varmaan räjähti just! Gary_on_poissa! Ja sai muuten ihan arvoisensa lopun. Syvällä rintaäänellä: rest in shit äläkä hitossa tule enää takaisin. =D Vau! Mä olin jo ihan varma, että nyt koitti Darryllin viimeiset hetket tässä tarinassa, mutta sitten aloin epäröimään kun Brian ei liikkunutkaan heti poikansa käskystä. En kuitenkaan totta puhuen uskonut, että miehessä on potkua riittävästi oman poikansa hengen riistämiseen, mutta Brianin omin sanoin: hänen oli vaikea nähdä pojassaan enää ihmistä.

    Kyllä, pääsit todellakin yllättämään, _taas_, tällä juonenkäänteellä. Adrian on elossa, Darryll on elossa ja ensinmainittu on jotakin, jota jälkimmäisen on tulevaisuudessa syytä pelätä. Ase tullee tarpeeseen. Ehkä Darryllin elämässä koittaa kuitenkin hetkeksi seesteisempi kausi Adrianin kasatessa itseään voimainsa tuntoon?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Syvällä rintaäänellä: rest in shit äläkä hitossa tule enää takaisin."
      Mun sisäpiirinlukija arvosti tätä kommenttia erityisen paljon. Eilen lukiessaan tätä osaa se hymyili oiiiikeeeiiin leveästi. Jos meillä olisi sattunut olemaan kuoharia, se olisi oikeasti varmaan käynyt kaatamassa lasillisen siinä kohtaa, kun Gary makasi silmät suljettuina lattialla ja veti viimeisen henkäyksensä :D

      Hienoa kuulla, että juonenkäänne oli yllättävä – mä oon jo vuosia paininut erilaisten kirjoittajasieluuni pesiytyneiden trooppien kanssa ja yrittänyt vähentää kliseitä :) Kliseet toimii, ei siinä mitään (vrt. Harry Potter, about maailman kliseisin teos ja ehkä just siks niin tykätty) mutta niidenkin määrälle lie pakko asettaa rajat. :D Kiitos kommentista!

      Poista
  3. Voi apua. Kun vilkaisin tuota ekaa kuvaa ensimmäisen kerran, katoin että Adrianilla on tissit rintavakoineen kaikkineen. :DD Nyt en saa mielikuvaa päästäni.

    Mua huvittaa tuon Garyn heitto "verisiteen tuomasta uskollisuudesta" kun tyyppi itse laittoi oman pikkuveljensä kylmäksi. Toisaalta hänhän oli varmasti mielestään sellaisten hassujen asioiden kuin sääntöjen yläpuolella. :D Jotain mun suhtautumisesta Garyyn kertoo varmaan sen, että heti kun näin ruiskun Brianin kädessä hoin itsekseni "tuikkaa se Garyyn, tuikkaa se Garyyn". Kyseessä oli hieno hahmo, mutta aikansa kutakin. :)

    Tykkäsin tuosta miten Garyn ylimielisyys koitui sen kohtaloksi! Ja vielä isänsä kädestä, en ennen tätä osaa olisi osannutkaan kuvitella sellaista vaihtoehtoa. Ratkaisu oli paljon parempi kuin esim. se, että räiskintäpelien malliin käytäisiin iso lopputaistelu Garyn ja Darryllin välillä, missä luoteja kuluu ja one linerit lentää puolin ja toisin. Ei sillä, että niissä vikaa olisi, sun ratkaisu oli vaan paljon virkistävämpi. :)

    Hymyilin tuolle Brianin ja Darryllin automatkalle. Suomessahan Darryllin ei tarvitsisi edes miettiä pitääkö sanoa jotain kun lähtökohtaisena oletuksena olisi, että noin tukalan paikan jälkeen ollaan vaan ihan hiljaa. :D Ainakin omien kokemusteni mukaan.

    En muista, miten Darryll ja Gary alunperin tapasivat ja miten Darryll suututti Garyn ekaa kertaa. Voisitko silleen lyhyesti muistuttaa? Jäi häiritsemään, mutta olen liian laiska etsimään itse. :3


    Mireta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos mä en olisi töissä ja kirjoittaisi tätä kahvitauolla, niin alkaisin nyt oikeasti muokkaamaan noita asennon vuoksi kasaan painuneita rintalihaksia piiloon XD Note to self: ei enää paidattomia miehiä.

      Kirjoitin tässä tosin just eilen yhdelle foorumille vähän jotain samantapaista:
      "Opettelin muuten tänään soittamaan Nothing Else Mattersia kitaralla ja tajusin et mun hiukset on venähtänyt jo sen verran, et kohta saan ne samanlaiselle manbunille ku DLT:n Darryll. Jos otan vielä pari tatuointia nykysen lisäks niin voisin alkaa larppaamaan sitä... erittäin huonolla menestyksellä, t. tissit ja ruumiinrakenne ylipäätään."
      Olisin tämmönen tissikäs ja vatsakas versio Darryllista, ja sellaisena erittäin epäseksikäs :D
      (Lienee syytä huomauttaa, että oon leikkauttanut tukkani minimiittimme jälkeen, ja Instasta varmaan huomaa että tatuointikin tuli otettua)

      "Toisaalta hänhän oli varmasti mielestään sellaisten hassujen asioiden kuin sääntöjen yläpuolella. :D "
      Mua kiehtoo Garyn persoona tälleen kirjoittajana erittäin paljon. Oon sen rakentamiseksi tutkinut aika paljon psykopatiaa sekä persoonallisuushäiriönä että ilmiönä, ja jotenkin Garyssa etenkin loppuvaiheessa manifestoitui sellaiset perinteiset psykopaattipiirteet kuin "kyvyttömyys ottaa vastuuta omasta käyttäytymisestä" ja "välinpitämättömyys säännöistä", tai jopa vähän narsistiseen tapaan ajatus siitä, että säännöt on kaikille muille paitsi Garyn kaltaisille älyköille, joita ohjaa pikemminkin jokin muiden ihmisten sääntöjä ylevämpi arvokkuus (Garyn oman pään sisällä).
      Joo... mun hahmot on joskus eläviä persoonia häiriöineen kaikkineen mun päässä :D (Tää ei kuulostanut terveeltä, mut ehkä kaikki nyt tajusi, mihin kirjoittajat tällaisilla kommenteilla yleensä viittaa)

      "... lähtökohtaisena oletuksena olisi, että noin tukalan paikan jälkeen ollaan vaan ihan hiljaa. :D Ainakin omien kokemusteni mukaan."

      O___O ... omien kokemustesi? *pelottaa*

      Mulla loppuu kahvitauko about nyt, mut palaan tähän muistutukseen illalla (laitan siihen linkit myös osiin, joista nää tiedonmuruset käy ilmi – hirveän tarkastihan näitä syitä ei oo määritelty, koko keissi on rakentunut useammasta palasesta).

      Poista
    2. NO NIIN

      Kuten sanottu, Darryllin ja Garyn historiasta ei oo tarinassa hirveän tarkkaan kerrottu. Harkitsin tekeväni niin muutaman takauman kautta, kun Darryll palasi Angleportiin, mutta jätin sen sitten sikseen.

      Ihan ekaksi, osassa 1.11 Ei tule ikävä Gary oli juuri törmännyt Darrylliin ja päättänyt tämän inspiroimana vähän uusia ja monimutkaistaa Markiin liittyviä kostosuunnitelmiaan. Tuosta osasta käy ilmi, että Darryll oli jossain niiden yhteistyön alkuvaiheessa panikoinut kesken tarkemmin määrittelemättömän keikan ja kirjaimellisesti nostanut kytkintä. Suoraan sitä ei tarinassa sanottu, mutta ihan muutama osa sitten Darryllin mietteissä taisi olla jotain implikaatiota siihen suuntaan, että Darryll olisi kyllä siinä vaiheessa jo tuntenut Garya ihan tarpeeksi ja tajunnut, ettei sitä petetä ilman seurauksia – edes näennäisen mitättömällä tavalla.
      Garyhan oli sitten tästä löytänyt oikeutuksen sille, että Darryll maksaisi mokansa takaisin pitäytymällä täysin Garyn käytettävissä tämän sopivaksi katsoman ajan. Tää oli siis se alkuperäinen syy, miksi Darryllin oli pakko ryhtyä Garyn sätkynukeksi.

      Gary tietenkin suuttui vain entistä enemmän, kun Darryll sotki sen Adriania koskevat suunnitelmat ensin osassa 1.18 ja vielä osassa 1.24, mutta se ei pitänyt Darryllin rikkomia sopimuksia läheskään niin pahana juttuna kuin se piti sitä, että Adrian oli (Garyn mielestä) aiheuttanut Julian kuoleman.

      Ja nythän Darryll oli sitten Garyn orjana puhtaasti siitä syystä, että sattui olemaan väärässä paikassa väärään aikaan.

      Ja ei, mä en osaa vieläkään tiivistää yhtään mitään. :'D Sori.

      Poista
    3. Kiitos yhteenvedosta! :) Toivottavasti Darryll-parka pääsee nyt nopeasti yli pelostaan... Ennen seuraavaa oletettua katastrofia. :D

      Oho, ilmaisinpa itseni huonosti tuossa mun aikaisemmassa kommentissa. :D En siis omaa kokemusta kenenkään nirhauksen todistamisesta, I swear :'D Jokunen onnettomuksiin liittyvä vaaratilanne järkiseurauksineen on tullut koettua.

      Nyt kun puhutaan Darryllin larppaamisesta, mainitsen tämän työpaikkani näköis-Darryllin. Tiedätkö, kuinka absurdia oli jokin aikaa sitten viettää tyypin kanssa taukoa, kun kaveri tupakka huulessa puhui, miten korona-aika on hänelle muusikkona taloudellisesti paha. :D Ja tämä oli siis vielä ennen kuin Dartsu alkoi kaksin käsin vetää huumeita ja ruostua soittokyvyissään.


      Mireta

      Poista
    4. En oo varma, uskonko tuota selitystä! Sen verran oli kuule uhkailua mukana ennen miittiä 8( :D

      ... Repesin melkoisen spontaanisti tuolle muusikko-yksityiskohdalle :DD Sun on pakko saada kaverista joku salakuva räpsäistyä mulle. PAKKO.
      (Kysy siltä osaako se Nothing Else Mattersin)

      Poista
  4. En ehtinyt kommentoimaan viime osaa ennen tämän julkaisua (luin sen kyllä), mutta olisin sanonut jotain sen suuntaista, että en kyllä tajua sitten yhtään mitä Garylla on mielessä tai mikä hänen suunnitelmiensa logiikka on. Senkin olisin sanonut, että Darryll ei onnistu tappamaan Adriania. Veikkaus osui näemmä osittain oikeaan. Sitä en arvannut, että miten tuo epäonnistuminen tapahtuisi. Olisin arvellut, että paikalle sattuu joku asioista autuaan tietämätön hoitaja tms. ja kohta Darryll löytää itsensä taas lepositeistä.

    Pakko myöntää, että Garya tulee kyllä vähän ikävä. Tai ehkä ikävä ei ole ihan se sana mitä tässä haen kun sen luokan ihmisperseestä on kuitenkin kyse, mutta kuitenkin... Onhan kyseessä kumminkin ihan heittämällä yksi mielenkiintoisimmista hahmoista mitä tässä tarinassa on ollut. Garyn kuolema ja etenkin kuolintapa oli kyllä odottamaton käänne, mutta tavallaan ihan iloinen sellainen. Ainakaan nyt Darryllin ei tarvitse enää pelätä, että Gary tulisi taas kummittelemaan hänen elämäänsä (ellei sitten Gary ala kummittelemaan ihan kirjaimellisesti :D). Tosin Adrian on yhä hengissä ja jos/kun mies vapautuu tuolta laitoksesta vielä joku päivä, niin hän on varmaan vielä aiempaakin kostonhimoisempi, joten menneisyys tuskin jättää Darryllia rauhaan ihan vielä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Olisin arvellut, että paikalle sattuu joku asioista autuaan tietämätön hoitaja tms. ja kohta Darryll löytää itsensä taas lepositeistä."

      Täähän olisi varmaan ollut se kaikkein todennäköisin vaihtoehto. Harkitsin kyllä sitäkin, sekä sitä, että Darryll olisi päätynyt jäämään sairaalaan vähän pidemmäksi ajaksi, mutta mun oli vaikea löytää moiselle juonen pitkittämiselle mitään kunnon oikeutusta, joten jätin sen sikseen. Ajatus kyllä houkutteli :)

      Garya tulee mullakin ikävä! Sen hahmo inspiroi mua itse asiassa yhteen toiseenkin kirjoitusprojektiin, joka tosin ei ole simstarina. Tästä ehkä voi päätellä, miten paljon oikeesti tykkäsin siitä. :D Mutta kyllähän sen aika tuli jo. Miretan sanoin: aikansa kutakin. Plus mua alkoi kyllä itseäni jo vähän häiritsemään Garyn totaalinen ylivoimaisuus, se on pidemmän päälle vain puuduttavaa.

      Kylläpä täällä nyt veikkaillaan, että Adrian ei muka tykkäisi Darryllista enää O:) Kiitos kommentista! ♥

      Poista

Uudemmat tekstit Vanhemmat tekstit