15.1.2022

2.36 Penni luottamuksestasi

 đŸŽ¶ otherwise - crossfire đŸŽ¶

 "Paras tapa selvittÀÀ voitko luottaa toiseen on luottaa hĂ€neen."

– Ernest Hemingway –



Jason vÀisti katsettani. HÀn pelkÀsi. Minun olisi pitÀnyt olla siitÀ iloinen, koska ainakin uhkaus oli mennyt perille, mutta oliko tÀmÀ positiivinen asia sittenkÀÀn? Halusinko oikeasti pelotella tyyppiÀ, joka oli kai jonkin sortin ystÀvÀ minulle?
   Se sama ystĂ€vĂ€ oli yrittĂ€nyt myrkyttÀÀ minut. Tai huumata, tai jotain. En tiennyt, mitĂ€ ja miksi, enkĂ€ voisi pitÀÀ hĂ€ntĂ€ viattomana tai sÀÀlini arvoisena ennen kuin tietĂ€isin.



Jason oli kahden vaiheilla. HÀn sulki silmÀnsÀ, pudisti pÀÀtÀÀn, oikoi kÀsiÀÀn. Ajattelin jo, ettÀ minun pitÀisi laittaa Jason juomaan se minulle tilattu olut.
   "Ei tĂ€ssĂ€", hĂ€n kuiskasi. "Vessassa."
   "Ulkona."
   "Ei, vaan vessassa. Me emme voi mennĂ€ ulos."
   Jason nousi.

En ollut tÀysin varma siitÀ, olisiko minun pitÀnyt luottaa hÀneen siinÀkÀÀn asiassa. Seurasin hÀntÀ silti, koska vaihtoehtoja ei ollut...



... mutta ainakin nappasin sen aseen valmiiksi sormien ulottuville.



Jason oli hermona. HÀn naputti seinÀÀ vieressÀÀn ja pÀlyili ympÀrilleen tyhjÀssÀ vessassa. Vessakopissa ei nÀkynyt kenenkÀÀn nilkkoja, ÀÀntÀkÀÀn ei kuulunut. Annoin oven painua hiljaa kiinni takanani.
   "Darryll", Jason aloitti, "sinun tĂ€ytyy ymmĂ€rtÀÀ --"
   Harpoin hĂ€nen luokseen.

Pistoolin piippu lÀhellÀ leukaa sai Jasonin vaikenemaan. HyvÀ niin, minua ei nimittÀin kiinnostanut pÀtkÀÀkÀÀn, miten hÀn halusi minun reagoivan tarinaansa. Halusin vain paljaan totuuden, tiedon siitÀ, miksi hÀn oli yrittÀnyt juottaa minulle sitÀ, mitÀ sitten olikaan yrittÀnyt, ja miksi hÀn sanoi, ettÀ oli ollut pakko. Miksi yksi harvoista ystÀvistÀni oli puukottanut minua selkÀÀn. Miksi hÀn oli saattanut minut tilanteeseen, jollaisessa olin ollut liian monta kertaa yhdelle elÀmÀlle.
   "Anna kuulua."



Jason vapisi. YksinÀinen kyynel vierÀhti hÀnen poskelleen.
   "Laita se pois", hĂ€n sopersi. "Darryll, kiltti --"
   "Olin sinulle kiltti niin kauan kuin et yrittĂ€nyt tappaa minua. Anna kuulua."
   "En minĂ€ yrittĂ€nyt --"
   Painoin piipun kiinni hĂ€nen leukaluuhunsa. SillĂ€ hetkellĂ€ WC:n ovi avautui. Se ei haitannut, tulija ei nĂ€kisi pistoolia vĂ€lissĂ€mme ja Jason ei uskaltaisi sanoa mitÀÀn --
   "Darryll?"
   KÀÀnnyin ympĂ€ri.



SelÀn kÀÀntÀminen Jasonille oli varmaan virhe, mutta en ehtinyt ajatella sitÀ. KÀteni vapisivat, tÀhtÀys seilasi Shaunin korvien vÀlillÀ. Miksei hÀn sanonut mitÀÀn?
   "ÄlĂ€ tule lĂ€hemmĂ€s."
   Shaunin kulmat kohosivat.
   "Rauhoitu."
   "Miksi? TiedĂ€tkö sinĂ€ tĂ€stĂ€ jotain?" Voinko luottaa sinuun, olisin halunnut huutaa, mutta ei sellaisiin kysymyksiin saisi rehellistĂ€ vastausta ikinĂ€.
   "TiedĂ€n sen, ettĂ€ teillĂ€ nĂ€ytti olevan jotain kiistaa vĂ€lillĂ€nne ja nyt sinĂ€ olet nĂ€köjÀÀn teurastamassa Jasonia julkiseen vessaan." Shaun pudisti pÀÀtÀÀn. "Laita se ase nyt pois. Et sinĂ€ ole niin tyhmĂ€, ettĂ€ ampuisit tÀÀllĂ€."
   MistĂ€ hĂ€n sen tiesi?



Ei, ei Shaun tiennytkÀÀn. Garykaan ei ollut koskaan tiennyt. HÀnkin oli pelannut nÀitÀ pelejÀ samalla tavalla, tehnyt oletuksia, jotka nojasivat vahvasti siihen, ettÀ kaikki muut olivat hÀntÀ tyhmempiÀ. EhkÀ olivatkin. MinÀ olin ollut tarpeeksi tyhmÀ jÀÀdÀkseni hÀnen uhrikseen useammin kuin kerran, kahdesti, kolmesti saatana.
   PÀÀhĂ€n sattui. Voisin ampua nyt. Tai nyt. Jos Shaun olisi fiksu, hĂ€n juoksisi. Nyt.



EnkÀ silti ampunut. EikÀ Shaun paennut. HÀn ei liikahtanutkaan, mutta puhui, eikÀ hÀnen ÀÀnensÀ ollut yhtÀÀn samanlainen kuin Garylla.
   "Laita se ase pois", hĂ€n pyysi. "Ja jos sinun on ihan pakko, hakkaa tuo vaikka vessakopissa. MinĂ€ pidĂ€n vahtia, jos lupaat, ettet mene liian pitkĂ€lle."
   Jasonin katkonainen hengenveto kaikui vessan laattaseinistĂ€. Ajattelin Garya ja sitĂ€, miten se kusipÀÀ oli luvannut yhtĂ€ sun toista. PitÀÀ vahtia, auttaa, olla aina puolellani.
   Shaun ei ollut Gary.



Sain taistella, jotta sain pelostani niskalenkkiotteen ja onnistuin kohottamaan aseen piipun kattoon Shaunin otsan sijaan. Kauhu veti sitÀ takaisin tulilinjalle, mutten antanut periksi. Jason huohotti takanani, Shaunin rintakehÀ keveni kuin solmimaton ilmapallo.
   Shaun avasi vessakopin oven. En katsonut Jasoniin puhuessani.
   "En satuta sinua, jos puhut."
   Ne sanat olivat raskaita sanottavaksi ystĂ€vĂ€lle. Ajattelin Adriania, hĂ€nen viimeisiĂ€ sanojaan minulle. 'En anna sinulle ikinĂ€ anteeksi.'



Shaun piti sanansa. HÀn asettui kopin ovelle, sopivasti niin, ettÀ saimme olla rauhassa, mutta kuulisi, jos tilanne kÀrjistyisi jotenkin. Jason ei pakenisi hÀnen ohitseen.
   Toisaalta Jason ei osoittanut merkkiĂ€kÀÀn siitĂ€, ettĂ€ olisi halunnut paeta.



En luopnuut aseesta. Se oli koko ajan nÀkyvillÀ, valmiina, jos minun tarvitsisi puolustautua. Tiesin, etten pitÀnyt sitÀ siinÀ Jasonin vuoksi, ainakaan pelkÀstÀÀn. Tiesin, ettei Shaunillakaan ollut tapana liikuskella aseettomana kaupungilla. PelkÀsin, ettÀ jÀisin alakynteen, ellen sitten kÀyttÀisi Jasonia ihmiskilpenÀ.
   Minulla oli kaikki maailman syyt luottaa Shauniin, ja silti en luottanut. Minulla oli myös syy luottaa Jasoniin – hĂ€n olisi voinut jĂ€ttÀÀ kertomatta siitĂ€ oluesta, sehĂ€n olisi ollut kĂ€tevÀÀ. Ja silti... silti hĂ€n oli puhunut.
   "MitĂ€ siinĂ€ pullossa oli?"



Jason huokaisi. En tiennyt, yrittikö hÀn katsoa minua silmiin vai ei, koska minÀ olin se, joka vÀisteli hÀntÀ. HÀn voisi siis hyökÀtÀ nyt, kun en huomaisi. Minua ei kiinnostanut. Tasapainoilin loputtoman taisteluvÀsymyksen ja raivon vÀlitasanteella, ja voisin lopulta horjahtaa kummalle tahansa puolelle.
   "Menen siihen kohta –"
   "Et, vaan nyt."
   Minulla oli odotukseni. MikÀÀn, mitĂ€ Jason sanoisi, ei voisi kuulostaa enÀÀ edes lievĂ€sti inhottavalta. Se olisi vain odotusten tĂ€yttĂ€mistĂ€, vĂ€hĂ€n niin kuin sÀÀennustus. Sataa seitsemĂ€nkymmenen prosentin todennĂ€köisyydellĂ€ kuuden ja yhdeksĂ€n vĂ€lillĂ€, kuolet sadan prosentin todennĂ€köisyydellĂ€ jonkun ystĂ€vĂ€si kĂ€destĂ€.
   "Amfetamiinia. Aika..." Jason nielaisi, ja hĂ€nen ÀÀnensĂ€ vĂ€rĂ€hteli. "Aika paljon amfetamiinia."
   "Luulin, ettĂ€ ekstaasi on enemmĂ€n sinun hommiasi."
   "Niin, no. Se ei ollut myyntiin."
   "En odottanutkaan, ettĂ€ minun pitĂ€isi vielĂ€ maksaakin siitĂ€, ettĂ€ tapat minut yliannostukseen, jota en itse ottanut."



Jason hymyili epÀvarmasti. Ei hÀntÀ oikeasti huvittanut. Kai.
   "Saanko nyt kertoa, miksi?"
   "Kaikin mokomin. Saat satasen, jos onnistut yllĂ€ttĂ€mÀÀn minut."
   "Trish."
   "Sori, kaveri. Ei juomarahoja tĂ€nĂ€ iltana."
   MeistĂ€ kumpikaan ei nauranut.



Katsoin hÀntÀ, hÀnen ilotonta hymyÀÀn, ahdistuksen niljaisiksi muuttamia kasvoja.
   "Trishkö sinua taas löi?"
   "Ei puhuta siitĂ€", Jason mutisi, ja hymynhĂ€ive kaikkosi hĂ€nen kasvoiltaan. "Vaan sinusta."
   "HĂ€n sanoi teurastavansa meidĂ€t molemmat, jos teemme yhteistyötĂ€. Ainoa kysymys taitaa olla, kuka hĂ€nelle kertoi."
   Jason huomasi kyllĂ€ katseeni synkkyyden, tai ainakin hĂ€n kiirehti vastaamaan.
   "En sanonut hĂ€nelle mitÀÀn." Jason pudisti pÀÀtÀÀn. "EikĂ€ se... ei se sitĂ€ ollut. Ei pelkĂ€stÀÀn."
   "Vaan?"
   "Dragan."
 

Ase poltti kÀttÀni. Liipaisinsormi nytkÀhti tahdottomasti.
   "Dragan?"
   "Haluaa leikata kieleni irti", Jason kuiskasi. "Jos hĂ€n tietĂ€isi, ettĂ€ kerron sinulle tĂ€stĂ€kin..."
   Tajusin sen kyllĂ€. Jason puhui liikaa, eikĂ€ yksikÀÀn diileri tykĂ€nnyt juorukelloista. Tajusin myös sen, kenen vika tĂ€mĂ€ oikeastaan oli. Kuka tĂ€ssĂ€ olikaan heittĂ€nyt kaverinsa bussin alle? Olin itse sanonut Draganille, ettĂ€ Jason kertoi minulle asioita. Oikeastaan Jason oli siis ihan oikealla asialla, kostamassa sitĂ€ tietĂ€mĂ€ttÀÀn minulle. Mutta miksi Trish oli siinĂ€ mukana?
   "Miten Trish liittyy tĂ€hĂ€n?"
   "Trish sai sen duunin." Jasonin kasvot kalpenivat, ja hĂ€nen ÀÀnensĂ€ painui, muuttui vĂ€risevĂ€ksi kuin huonosti soitettu kutoskieli kitarassa. "Ja hĂ€n... Dragan oli maininnut sinut. Trish pelkÀÀ sinua, tiesitkö? Tai ainakin hĂ€n sanoi minulle, ettĂ€ jos hiljennĂ€n sinut..."
   "Niin saat pitÀÀ kielesi?"
   "Joo."
   "Ja sinĂ€ uskoit sen." Pudistin pÀÀtĂ€ni. "Jason, sori vaan, mutta olet idiootti."
   "HĂ€n oli tosissaan."
   "Niin on myös Dragan. Ja jos Dragan sanoo haluavansa hiljentÀÀ sinut, Dragan myös tekee sen. Ja suuttuu vitusti jos joku hommaan palkattu alkaa sooloilemaan. Trish tietÀÀ sen."



Kuvio alkoi olla selkeĂ€. Dragan ei ollut minulle vihainen, vaan Jasonille. Se oli suureksi osaksi minun syytĂ€ni, olinhan kertonut Draganille Jasonin kielivĂ€n asioista. En ollut silti halunnut, ettĂ€ Jasonille sattuisi mitÀÀn. Dragan oli kuitenkin lĂ€hettĂ€nyt Trishin hiljentĂ€mÀÀn hĂ€net, ja Trish taas oli tajunnut, ettĂ€ minĂ€ ja Jason olimme edelleen yhteyksissĂ€, vaikka hĂ€n oli kieltĂ€nyt. HĂ€n luultavasti pelkĂ€si yhĂ€, ettĂ€ Draganille paljastuisi hĂ€nen osuutensa Angien sieppauksessa. HĂ€n siis halusi varmistaa, ettĂ€ ainoa ihminen, joka tiesi siitĂ€, kuolisi yliannostukseen ennen kuin ehtisi juoruilla Draganille asiasta – ja hĂ€n oli tapansa mukaan pakottanut Jasonin hoitamaan likaisen duunin.
   "MitĂ€ sinun piti tehdĂ€ sen pullon jĂ€lkeen? Antoiko hĂ€n sinulle lapion vai jĂ€tesĂ€kin, veneen ja muutaman tiiliskiven?"
   Jasonin suusta karkasi korahdus. HĂ€n taisi pidĂ€tellĂ€ itkua, iso mies.
   "Minun piti saattaa sinut ulos, kun olet vielĂ€ jaloillasi."
   "Ja?"
   "Ja Trish sanoi... hoitavansa loput."
   Ne sanat olivat viimeiset tĂ€stĂ€ palapelistĂ€ puuttuvat palaset. Tajusin, miksi Jason oli halunnut puhua tÀÀllĂ€ ja miksi hĂ€n oli sanonut, ettemme voisi mennĂ€ ulos.
   "HĂ€n siis odottaa minua. MeitĂ€. Kuinka lĂ€hellĂ€?"
   "En ole varma. Luultavasti sen verran lĂ€hellĂ€, ettemme lĂ€hde tÀÀltĂ€ ilman, ettĂ€ hĂ€n nĂ€kee."
   Voi vittu, ehdin ajatella, kun Shaun kopautti kopin ovea rystysillÀÀn.



Shaun rykÀisi.
   "TĂ€mĂ€hĂ€n ei noin muuten ole minun ongelmani", hĂ€n lausui synkkĂ€nĂ€, "mutta minun pitĂ€isi pÀÀstĂ€ tÀÀltĂ€ joskus kotiinkin, joten... Minulla on ehdotus."
   "Ehdota pois", sanoin. Jason vĂ€rĂ€hti, kai hĂ€n oletti saavansa viimeistÀÀn nyt jommalta kummalta meistĂ€ turpaansa. En reagoinut siihen, vaan annoin Shaunin jatkaa.
   "Voin soittaa pari vapaalla olevaa kaveria tĂ€nne. Se teidĂ€n muijanne nĂ€kee kyllĂ€, ettĂ€ lĂ€hdemme, mutta tuskin hyökkÀÀ koko porukan kimppuun. Ne ovat isoja tyyppejĂ€."



Jason tuijotti seinÀÀ ja kurtisteli kulmiaan. HÀn naksautti kieltÀÀn.
   "En usko, ettĂ€ tarvitsemme Shaunin lisĂ€ksi ketÀÀn", hĂ€n sanoi. "Trish on yksin."
   "MistĂ€ tiedĂ€t?"
   "SiitĂ€, ettĂ€ olin Ă€sken hĂ€nen kanssaan samassa autossa. EikĂ€ hĂ€n halua aiheuttaa mitÀÀn isoa hĂ€mmennystĂ€ keskellĂ€ katua. Jos haluaisi, minun ei olisi tarvinnut tehdĂ€ mitÀÀn, vaan hĂ€n olisi hoitanut asian kun kĂ€velit tĂ€nne." Jason huokaisi. "Mutta mitĂ€ sen jĂ€lkeen? MitĂ€ se auttaa, ettĂ€ pÀÀsemme pois?"



Se oli kysymys, jota mietin itsekin. Jota olin miettinyt varmaan suurimman osan elÀmÀstÀni.
    "Se auttaa sen, ettĂ€ saamme miettimisaikaa", totesin, kun en parempaakaan keksinyt. "Hoidamme itsemme pois tÀÀltĂ€ ja menemme... jonnekin."
   "KĂ€ykö motelli?" Shaun huikkasi.
   "Sinullako on jotain mielesssĂ€?"
   Shaun ÀÀnnĂ€hti myöntĂ€vĂ€sti.
   "Minulla on yksi luottopaikka. En tosin aio itse jÀÀdĂ€, eihĂ€n hĂ€n minun perĂ€ssĂ€ni ole, ja minulla on se matsikin... mutta voit kĂ€yttÀÀ minun nimeĂ€ni."
   Kuulin hĂ€nen avaavan puhelimensa lukituksen. Painoin pÀÀni viileÀÀ seinÀÀ vasten ja huokaisin syvÀÀn.
   "Kunhan se on paikka, josta meitĂ€ ei heti löydetĂ€."
   Jason katsoi minuun kysyvĂ€nĂ€. Tiesin kyllĂ€, mitĂ€ hĂ€n mietti: sitĂ€, miksi puhuin monikossa. Ihmettelin sitĂ€ itsekin, vaikka toisaalta olin varma pÀÀtöksestĂ€ni. Jasonia en jĂ€ttĂ€isi.

***



Se Shaunin luottopaikka oli nimeltÀÀn Three Flamingos Motel, ja se sijaitsi sopivan lÀhellÀ kaupunkia, mutta kuitenkin syrjÀisen maantien varrella. Pihalle parkkeeratut moottoripyörÀt, mukaan lukien omani, ja ylÀosattomat tarjoilijat baarin ikkunoissa kertoivat paljon paikan meiningistÀ.



Shaun oli varannut huoneen puhelimitse. Halvimman mahdollisen. HÀn oli kÀyttÀnyt esiintyjÀnimeÀÀn, Falcon Diaz, ja vakuuttanut, ettei tÀssÀ motellissa ollut tapana jaella asiakkaiden tietoja eteenpÀin.
   YksikÀÀn auto ei ollut seurannut meitĂ€.



Tasaiset loksahdukset ja naksahdukset tÀyttivÀt huoneen. Naksuttelin pistoolin lipasta ulos ja takaisin sisÀÀn. Jason, jonka kÀsien vapinan muistin vielÀkin vyötÀröllÀni kaasuttaessani moottoripyörÀllÀ Angleportin lÀpi maantielle, makasi hiirenhiljaa selkÀni takana. SÀngyn jouset vinkaisivat joka loksahduksella, ja kun Jason veti tuskastuneena henkeÀ muutaman kerran, outo orkesteri oli koossa.
   "Voitko lopettaa?" hĂ€n kysyi.
    KĂ€teni liike pysĂ€htyi ilmaan. DĂ©jĂ -vu. Olin kokenut tĂ€mĂ€n joskus ennenkin, mutta silloin olin itse ollut kysyjĂ€n roolissa.
   Loksahdus, naksahdus.



Jason huokaisi syvÀÀn. SÀnky narahti taas.
   "Olen... tosi pahoillani." HĂ€n nielaisi. "Oikeasti. Anteeksi. En halunnut tehdĂ€ sitĂ€."
   "TiedĂ€n sen."
   "En olisi kertonut, jos..."
   "TiedĂ€n senkin, Jason. Ja arvostan sitĂ€, ettĂ€ varoitit minua." Loksahdus, naksahdus. "Sinulle olisi ollut helpompaa antaa olla ja tehdĂ€, kuten hĂ€n kĂ€ski." Loksahdus. "EtkĂ€ tehnyt niin." Naksahdus.
   "Luotatko minuun, Darryll?"



KÀteni pysÀhtyivÀt taas. Etusormeni vapisi liipaisimella. Luotinko? Jason oli juuri yrittÀnyt tappaa minut, ja se, ettei hÀn ollut vienyt hommaa loppuun, saattoi olla hetken mielijohde. Tai sitten se, ettÀ hÀn suostui Trishin salamurhaajaksi, oli se hetken mielijohde.
    Jasonille ei ollut annettu kovin miellyttĂ€viĂ€ vaihtoehtoja. Tapat kaverisi tai Trish leikkaa kielesi irti. Samantapaisia vaihtoehtoja olin itse saanut Garylta: tottele tai kĂ€rsi. Olin itse valinnut tottelemisen liian monta kertaa, lĂ€hes aina. Minusta tuntui, ettei Jasonin kuulunut kysyĂ€ minulta, luotinko hĂ€neen: hĂ€nen olisi pitĂ€nyt miettiĂ€, kannattiko minuun luottaa. Jason oli aasi, joten hĂ€n ei kyseenalaistanut sitĂ€, mutta hĂ€n oli myös reilu ja hyvĂ€sydĂ€minen tyyppi – toisin kuin minĂ€.
   "TĂ€ysin." Se oli vuosisadan vale, ja jopa Jason tajuaisi sen kyllĂ€, jos en korjaisi vastaustani. "No, sanotaan niin, ettĂ€ luotan kanssasi nukkumiseen tÀÀllĂ€ enemmĂ€n kuin siihen, ettĂ€ nukkuisin yksin kotona."



Kuulin Jasonin vÀÀntelehtivÀn sÀngyssÀ. Tiesin kyllÀ, ettei hÀnen ahdistuksensa tyhjentynyt pelkkiin kysymyksiin luottamuksesta, koska ei se sitÀ ollut minullakaan.
   "Trish on luultavasti raivona", Jason kuiskasi. "En nĂ€hnyt hĂ€nen autoaan, mutta hĂ€n oli siellĂ€ varmasti. HĂ€n tietÀÀ, etten tehnyt sitĂ€."
   "Se ei muuta mitÀÀn. HĂ€n olisi halunnut meidĂ€t molemmat hengiltĂ€ joka tapauksessa."
   "Miten jatkamme tĂ€stĂ€? Onko sinulla suunnitelmaa?"
   "Ei. Ei vielĂ€."
   "Olen ihan hirveĂ€n pahoill-"
   Nousin ylös.



Jason hÀtkÀhti kohdatessaan katseeni ja rutisti silmÀnsÀ sekunniksi kiinni kuin lyöntiÀ pelkÀÀvÀ koiranpentu. HÀn oli tavallaan oikeassa reaktionsa kanssa, olin nimittÀin vihainen, mutta en enempÀÀ tai vÀhempÀÀ kuin viisi minuuttia sitten.
   "Lopeta tuo jatkuva anteeksipyyteleminen", Ă€rĂ€hdin. "Tarvitsen aikaa, okei? Keksin kyllĂ€ jotain, kunhan annat minun miettiĂ€."
   "En tarkoittanut, ettĂ€ sinun pitĂ€isi..." Jason rĂ€pytteli silmiÀÀn. "Darryll, sinĂ€ et ole tÀÀllĂ€ yksin."



Yritin hillitÀ raivoni. Ihan oikeasti yritin.
   MitĂ€ enemmĂ€n mietin tilannetta, sitĂ€ voimakkaampana pÀÀni sisĂ€llĂ€ raivosi ajatus siitĂ€, etten ollut halunnut tĂ€tĂ€, etten halunnut enkĂ€ jaksanut paeta, ettĂ€ voisin syyttÀÀ tĂ€stĂ€ Jasonia, jos tĂ€mĂ€ ei olisi omaa syytĂ€ni. Mutta se oli, eikĂ€ Jason tiennyt sitĂ€. Jason halusi keskustella luottamuksesta ja pyyteli minulta anteeksi, vaikka minun olisi pitĂ€nyt pyytÀÀ hĂ€neltĂ€ anteeksi, ja nyt minulla ei ollut muita sanoja tĂ€hĂ€n tilanteeseen kuin loputon parkuni siitĂ€, miten minun ei pitĂ€nyt pÀÀtyĂ€ tĂ€llaiseen tilanteeseen enÀÀ ikinĂ€ ikinĂ€ ikinĂ€.
   Siksi sanoin sen, vaikka se oli vĂ€hiten reilu vastaus koko tilanteeseen.
   "Valitettavasti."
   Ja lĂ€hdin.



En ollut tarkoittanut sitÀ. Se oli vain ollut ensimmÀinen vastaus, joka pÀÀhÀni mahtui, ja sillÀ tavalla sain tekosyyn vetÀÀ henkeÀ terassilla.



Ase oli yhÀ kÀdessÀni. Se saattaisi sÀikyttÀÀ jonkun ohikulkijan ja siksi minun pitÀisi laittaa se pois. Toisaalta se saattaisi pelastaa henkeni, jos Trish olikin löytÀnyt meidÀt ja vÀijyi nyt motellin parkkipaikalla. Minun ja Jasonin hengen.
   Olin ollut auttamattoman hidas. Draganin piti olla toivoni tĂ€llaisia tilanteita varten, turvaverkko, joka ei antaisi minun pudota maahan asti. Minun piti olla hĂ€nelle korvaamaton, mutta olin ehtinyt olla hĂ€nen kanssaan tekemisissĂ€ niin vĂ€hĂ€n aikaa, etten voisi pyytÀÀ hĂ€neltĂ€ mitÀÀn. Jos nyt soittaisin hĂ€nelle ja sanoisin, ettĂ€ olin ongelmissa, hĂ€n nauraisi paskaisesti ja kĂ€skisi pĂ€rjĂ€illĂ€. Ja jos sanoisin, ettĂ€ ongelma oli Trish, hĂ€n luultavasti ajattelisi kahdesta diileristÀÀn aiheutuvan liikaa ongelmia ja hankkiutuisi meistĂ€ molemmista eroon, jottemme sotkisi hĂ€nen bisneksiÀÀn keskinĂ€isillĂ€ kahnauksillamme. Rakentamassani turvaverkossa oli siis reikĂ€ keskellĂ€, Trishin mentĂ€vĂ€ reikĂ€, ja me kaksi harrastimme pukkitappelua suoraan sen ylĂ€puolella.
   Ovi avautui. Tunnistin Jasonin varovaiset askeleet katsomattakin. Se siitĂ€ hetken hengĂ€htĂ€misestĂ€, miettimisistĂ€ ja pakosuunnitelmista paolle, johon en aikonut lĂ€hteĂ€.



Jason istuutui viereeni ÀÀnettömÀsti. Baarista alapuolellamme kuului isojen miesten rÀkÀistÀ naurua. Tuopit kolisivat. ViereisessÀ huoneessa naisÀÀni voihki. Sellaisia palveluja sai kuulemma ostaa tÀÀltÀ, ja juuri siksi Shaun kÀytti esiintyjÀnimeÀÀn eikÀ omaansa. SillÀ sai alennusta. EsiintyvÀt taiteilijat tukivat aina toisiaan.
   "Haluaisitko jutella?" Jason kysyi varovasti. "MinĂ€ nimittĂ€in haluaisin."
   Kohautin olkiani. HĂ€n jatkoi.
   "Haluan puhua suoraan." Jason painoi pÀÀnsĂ€. "Kun Trish tuli luokseni ja laski veitsen huulilleni, anelin hĂ€neltĂ€ armoa. Lupasin tehdĂ€ ihan mitĂ€ tahansa. Ja hĂ€n varmasti tiesi, ettĂ€ tekisin niin, koska hĂ€nellĂ€ oli se tarjous valmiina. HĂ€n heitti sen ilmoille ja kun kieltĂ€ydyin... no, se homma meni konkreettiseksi. MinĂ€ pelkĂ€sin ihan hulluna. Lupasin tehdĂ€ sen ja luulin, ettĂ€ voisin olla kovis ja ettei se olisi vaikeaa. Mutta se on ihan eri asia silloin, kun oikeasti nĂ€kee toisen."
   Naisen voihkaisut lakkasivat. Ovi avautui talon toisessa pÀÀssĂ€, kaksi moottoripyörÀÀ kĂ€ynnistyi parkkipaikalla. Jason niiskaisi.
   "SinĂ€ istuit eteeni ja kysyit, mikĂ€ minulla on hĂ€tĂ€nĂ€", hĂ€n sanoi hiljaa. "Harva kysyy minulta sitĂ€. SinĂ€ kysyit. Ja kutsuit minut yöksi –"
   "Jason."
   HĂ€n vaikeni.



Kurkkuani kuristi. Kaikki se kiitos ja ylistys reiluudestani pakkautui tahmeaksi möykyksi henkitorveen. Jason ei tiennyt, ettei olisi tÀssÀ tilanteessa, jos en olisi vasikoinut hÀnestÀ Draganille. En minÀ ollut reilu kaveri, olin valehteleva paskiainen, jonka oikeaa nimeÀkÀÀn Jason ei tiennyt.
   Jason huokaisi.
   "Halusin vain sanoa, etten halunnut tehdĂ€ sinulle pahaa. En tiedĂ€, onko sinua koskaan kiristetty hengellĂ€si ja terveydellĂ€si, mutta –"
   Naurahdin ilottomasti.
   "Usko huviksesi, on minua." Suljin silmĂ€ni ja yritin pakottaa muistikuvan Garyn lukemattomista diileistĂ€ pois pÀÀstĂ€ni. "En syytĂ€ sinua siitĂ€. Jos vĂ€hĂ€n yksinkertaistetaan asioita, niin sinĂ€hĂ€n pelastit henkeni, vai mitĂ€?"



Olimme hiljaa. Jason naputteli terassia kengÀnkÀrjellÀÀn ja vÀÀnteli sormiaan. Ase painoi liikaa, mutta olin liiann vÀsynyt laittaakseni sitÀ pois.
   "Sovinto?" Jason ehdotti.
   "Jep."
   HĂ€n oli taas hiljaa. Mietti jotain, harvinaista kyllĂ€.
   "On sinua, sanoit", hĂ€n virkkoi. "Ajattelin..."
   "En halua puhua siitĂ€." Paskat, halusin minĂ€. Halusin vuodattaa koko elĂ€mĂ€ni jollekin kallonkutistajalle saadakseni Garyn pois pÀÀstĂ€ni. "En ainakaan selvin pĂ€in."
   "Onneksi minulla on ratkaisu siihen." Jason nousi. "Tule."



Jointteja oli yksi ja sekin nÀytti pyörineen Jasonin farkkujen takataskussa jo jonkin aikaa. Se oli kuitenkin parempi kuin ei mitÀÀn, ja kokolattiamaton hajusta pÀÀtellen tÀmÀ ei ollut ihan ensimmÀinen kerta, kun tÀssÀ huoneessa poltettiin pilveÀ.
   Minulla oli rinnassani yksi erittĂ€in hyvĂ€ syy kieltĂ€ytyĂ€ ekstaasista ja piristĂ€, mutta ei tĂ€stĂ€.



Se rauhoitti. TÀytti pÀÀn tasaisesti vellovalla puurolla ja maalasi seinÀt vÀhÀn kirkkaammiksi. Motellin kaikki muut ÀÀnet hiljenivÀt, oli vain minÀ ja Jason, kÀdestÀ toiseen liikkuva sÀtkÀ eikÀ ainuttakaan murhaajaa mailla halmeilla.
   "Olin ihan teini, kun tapoin isĂ€n. Ja jouduin vankilaan." Kiskoin lĂ€mmintĂ€ savua sisĂ€lleni ja puhalsin sen hitaasti ulos. "Ja sitĂ€ kautta tunsin tyyppejĂ€, jotka tunsivat toisia tyyppejĂ€, ja ne tunsivat Garyn."
   Ojensin sĂ€tkĂ€n Jasonille.



Jason keskittyi lÀhinnÀ tuijottelemaan sÀtkÀÀ. HÀn ei pitÀnyt kiirettÀ. Olin jo kysymÀssÀ, oliko siinÀ jointissa jotain hermomyrkkyÀ tai vaikka syanidia, kun hÀn viimein kiskoi ensimmÀiset savunsa.
   "Jatka", hĂ€n pyysi ja antoi sĂ€tkĂ€n takaisin.



En ollut ihan varma, miksi Jason halusi kuulla. Kai hÀn halusi olla ystÀvÀni, joku sellainen ystÀvÀ, joka kysyi joskus, mitÀ minulle kuuluu. Edellinen bestikseni oli lÀhinnÀ valittanut omista ongelmistaan ja ollut kiinnostunut minusta vain kun tarvitsi minua.
   Miksi halusin kertoa? Kannattiko minun kertoa? Kerroin silti.

Kerroin ihan kaiken. Kerroin Garysta. Adrianista. Elizabethista. TrishistÀ. Oksensin sen Jasonin syliin jonain limaisen vihreÀnÀ ja niljaisena sisÀelinhyhmÀnÀ, jota hÀn ei saisi ikinÀ pestyÀ pois vaatteistaan. Kun puhuin siitÀ mielisairaalasta, oksensin oikeasti. Mattoon imeytyi pari lusikallista vatsahappoja.



En muista tarkkaan, miten se keskustelu meni. Oliko se keskustelu vai monologi? Sanoiko Jason jotain?
   Jossain vaiheessa kĂ€vimme nukkumaan.



PÀÀni oli selkiytynyt samalla kun rÀtisevÀ ilmastointi oli kiskonut kukan hajun ulos huoneesta. Tarina, jonka olin kertonut Jasonille, oli jÀttÀnyt ajatuksiini tilaa sille ongelmalle, joka meillÀ oli juuri tÀllÀ hetkellÀ.



Olin yhÀ varma siitÀ, etten pakenisi. Silloin ainoa vaihtoehto oli taistella. Hoitaisin Trishin pois tieltÀni kerralla ja lopullisesti, ainakin tilit olisivat sitten selvÀt ja hommat lopullisesti hoidettu.
   Dragan ei auttaisi minua, se oli selvÀÀ. Mutta tiesikö Trish sen? Voisinko kĂ€yttÀÀ sitĂ€ seikkaa hyvĂ€kseni?
   Jason liikehti lĂ€hellĂ€ni.



SÀngyn jouset vinkuivat. Jason piteli pÀÀtÀÀn ja irvisti.
   "Surkeaa kukkaa", hĂ€n mutisi. "Eikö sinun pÀÀhĂ€si satu?"
   En vastannut. Jason jatkoi.
   "En halua hoputtaa, mutta onko sinulla suunnitelmia? MinĂ€ en nimittĂ€in keksinyt mitÀÀn muuta kuin uudet paperit ja kodin karttaamattomilla saarilla..."
   "Rauhoitu. Minulla on ajatus."
   "MikĂ€?"



Kun se ajatus piti sanoa ÀÀneen, se ei kuulostanut yhtÀÀn niin hyvÀltÀ. Mutta tÀmÀ oli minun taisteluni. Ei Jasonin tarvitsisi siitÀ vÀlittÀÀ.
   "Tapaan Trishin."
   "TĂ€h?"
   "Kuulit kyllĂ€. Tapaan hĂ€net kasvokkain vielĂ€ tĂ€nÀÀn. Vaihdamme kuulumisia ja juttelemme mukavia. SinĂ€ voit paeta sinne karttaamattomalle saarellesi sillĂ€ vĂ€lin."



Jason ÀhkÀisi ja kuului kakovan hiljaa.
   "Voi vittu", hĂ€n valitti ja kiskoi hiuksiaan. "Darryll, kaikella kunnioituksella... voisitko millÀÀn keksiĂ€ jotain vĂ€hemmĂ€n itsemurhahakuiselta kuulostavaa?"
   "Sanoin jo, ettet tule sinne. TĂ€mĂ€ ei siis ole sinun ongelmasi."
   "SiitĂ€ voidaan olla montaa mieltĂ€, mutta jos ratkaisusi on kerran tuo, olisit voinut saman tien vain juoda sen oluen." Jason huokaisi ja nousi. "Anna minulle hetki aikaa. YritĂ€n taklata tĂ€mĂ€n pÀÀnsĂ€ryn ennen kuin jatketaan."



Katsoin Jasonia pitkÀÀn, mutta hÀn ei sanonut mitÀÀn lisÀÀ.
   "Jatketaan?" toistin. "Luulin, ettĂ€ olit aikeissa paeta. EnkĂ€ ihan oikeasti pidĂ€ sitĂ€ sinun kohdallasi mitenkÀÀn huonona vaihtoehtona, jos sitĂ€ epĂ€ilet."
   Jason pysĂ€htyi ja kÀÀntyi.



EnsimmÀistÀ kertaa ikinÀ nÀin Jasonin niin vakavana. Ja ensimmÀistÀ kertaa taisin myös nÀhdÀ oikean Jasonin, sellaisen, jolle elÀmÀ ei ollut pelkkÀÀ surkeaa komiikkaa.
   "Kerroinko sinulle koskaan, miksi lopetin merivoimissa?" Kun en sanonut mitÀÀn, hĂ€n jatkoi. "Ammuin itseĂ€ni jalkaan Persianlahdella. SiitĂ€ sai tuomion, mutta myös hullun paperit. Posttraumaattinen stressihĂ€iriö."
   "En nyt ihan tajua."
   "MinĂ€kÀÀn en tajua, miten sinua ei kiinnosta paeta kaiken sen jĂ€lkeen, mistĂ€ minulle viime yönĂ€ kerroit. Mutta aion ottaa siitĂ€ selvÀÀ, ja sen takia en aio tĂ€llĂ€ kertaa juosta heti, kun kuulen ensimmĂ€isen kranaatin rĂ€jĂ€htĂ€vĂ€n."
   HĂ€n ei sanonut muuta, ja minusta tuntui, ettei minun kannattaisi vĂ€ittÀÀ vastaan.

5 kommenttia

  1. A/N

    Koin pitkÀstÀ aikaa onnistumisen kokemuksen tÀmÀn osan kanssa! TÀstÀ siis tykkÀsin paljon enemmÀn kuin edellisestÀ, ja sen boostin voimalla sain kirjoitettua seuraavankin varastoon. *_*

    Darryll on löytÀnyt niin tervehenkisen ystÀvyyssuhteen (vau) ettÀ melkein jo shippaan nÀitÀ. Jos Darryllin ja Adrianin bromance oli Dadrian (kiitos Mireta) niin onko nÀÀ sitten Jarryll? :D
    (TÀhÀn liittyen, pohdittiin eilen sisÀpiirinlukijani kanssa, ettÀ syy sille, miksi GregistÀ ja Darryllista ei tullut mitÀÀn, oli kyllÀ ihan ilmeinen. NiistÀhÀn olisi tullut Garryll, ja se olisi aiheuttanut Darryllille vain loppuelÀmÀn painajaiset ja Gary-psykoosin. Lol.)

    EipÀ tÀssÀ sen kummempia. Toivottavasti tykkÀsitte tÀstÀ yhtÀ paljon kuin itse tykkÀsin tÀmÀn kirjoittamisesta. :)

    (Alan muuten voida jo paremmin. SiinÀ ehkÀ yksi syy, miksi kirjoittaminen sujuu.)

    VastaaPoista
  2. EdellisessÀ osassa koin muuten ehkÀ tÀhÀn mennessÀ koko DLT-seikkailuni vahvimman tunnereaktion:

    "SitÀ paitsi minÀ en ollut juottanut hÀnelle ikinÀ mitÀÀn, olin vain pitÀnyt kiinni. EikÀ se kusi ollut edes omaani."

    Voi nyt v#$!& Darryll. Miljoona miinuspistettÀ miekkoselle. :( YmmÀrrÀn hyvin moraalisen dilemmasi. Toisaalta taas on kiinnostavaa, ettÀ paljastat jotain tuollaista pÀÀhenkilöstÀ, jota lukijana kuitenkin kannustetaan. Tuli tavallaan syyllinen olo kun kaikesta huolimatta pidÀn kuitenkin edelleen Dartsusta. :D

    EnpÀ olisi ikinÀ silloin aikaisemmin uskonut, ettÀ Shaun on ihan hyvÀ jÀtkÀ (silloin kun ei hakkaa jengiÀ tohjoksi.) Shaunin, Jasonin ja Darryllin keskinÀisiÀ kohtauksia oli hauska saada lisÀÀ, kun kyseessÀ on kuitenkin kolme aika erilaista kaveria. MikÀs niiden kaikkien yhdistelmÀnimi sitten olisi? :D


    Mireta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Et tiedÀkÀÀn, miten iloiseksi tulin kun kuulin ettÀ tÀÀ meni tunteisiin, mutta ilmeisesti kuitenkin silleen hyvÀllÀ tavalla, ettÀ pÀÀhenkilö on yhÀ pÀÀasiassa pidettÀvÀ :D Se kun on aina suhteellisen riskialtis veto kertoa just jotain tÀllaista yleisesti paheksuttua hahmosta. Ja ei tosiaan helppo veto itellekÀÀn, tÀlleen entisenÀ koulukiusattuna, mutta oon iloinen siitÀ ettÀ tein sen. En meinaan mitenkÀÀn nÀÀ Darryllia minÀÀn hymypoikapatsaan vastaanottajana kouluaikoinaan.
      Oli sinÀnsÀ myös tietoinen veto, ettÀ Darryll ei pahemmin kadu nÀitÀ juttuja ja ettÀ se itse asiassa omasta mielestÀÀn tÀysin oikeutetusti vaan kÀÀntÀÀ veistÀ Jimmyn haavassa. Rankka veto tÀmÀkin, tÀlleen henkilökohtaisesti, mutta kaikelle on syynsÀ tarinassa.

      TÀÀ on nÀitÀ juttuja mitÀ ei ole kerrottu tarinassa (tosin ehkÀ hahmojen kÀytöksen kautta implikoitu, ainakin tÀssÀ tapauksessa), mutta fun fact: Nora ei tiennyt veljensÀ olevan vÀhÀn vÀhemmÀn sankari kuin se antoi pikkusiskolleen ymmÀrtÀÀ opettaessaan Noraa pitÀmÀÀn puoliaan ja pelastaessaan sitÀ omien kiusaajiensa kynsistÀ. EhkÀ ihan hyvÀ, ettÀ Nora potkaisi tyhjÀÀ ennen kuin totuus paljastui.

      Shaunin, Jasonin ja Darryllin yhteinen kimppapuuhanimi* voisi olla vaikka... öö.. Sharron? Ei, se kuulostaa jonkun noista drag-artistinimeltÀ. Tai ehkÀ just siks se on hyvÀ! :D

      (* "Kimppapuuhaa" on oikeastikin yksi The Sims nelosen lisÀosan nimi. TÀhÀn voisi nyt lisÀtÀ sellaisen vihjailevan ascii-hymiön.)

      Poista
  3. Aloitan nykyÀÀn varmaan joka kommenttini pahoittelulla, mutta anteeksi, etten kerinnyt kommentoida edellistÀ osaa ollenkaan. Luin sen kyllÀ ja mielestÀni osa oli oikein hyvÀ. Ainoa, mikÀ oikeasti vÀhÀn hÀiritsi, oli juurikin tuo Darryllin juttu. Ei siinÀ siis se hÀirinnyt, ettÀ kÀÀnne olisi kirjoitettu jotenkin huonosti tai muuta, ei. Itse kÀÀnnehÀn oli hyvin mielenkiintoinen. Se vaan, ettÀ... No, eihÀn Darryll nyt mikÀÀn kultapoika ole ikinÀ ollut, mutta jotenkin en olisi ihan noin alhaista toimintaa siltÀ odottanut. Mielenkiinnolla odotan kyllÀ sitÀ, jos/kun selviÀÀ, ettÀ miksi Darryl teki Jimmylle niin kuin teki... Tai millÀ hÀn sen itselleen oikeutti.

    TÀmÀ osa taas... Jotenkin arvasin kyllÀ, ettÀ ei Trish luovuta Jasonin ja Darryllin erottamisen suhteen ihan niin helpolla, mutta sitÀ en olisi arvannut, ettÀ se ihan oikeasti yrittÀÀ saada Darryllin pois pÀiviltÀ. En kyllÀ olisi ehkÀ arvannut sitÀkÀÀn, ettÀ Dragan olisi hermostunut Jasonin juoruilusta noin paljon, mutta ei se ehkÀ nyt niin yllÀttÀvÀÀ ole. SiitÀ taas en ole yhtÀÀn yllÀttynyt, ettÀ Darryll on taas vaikeuksissa. EnemmÀn yllÀttyisin varmaan siitÀ, jos joskus koittaa ihan oikeasti sellainen aika, ettÀ Darryllilla on asiat niin hyvin kuin hÀnenlaisellaan nyt voi olla. :D SitÀ odotan kyllÀ ihan mielenkiinnolla, ettÀ miten Darryll ja Jason yrittÀvÀt nyt saada asiansa jÀrjestettyÀ. TÀllÀ hetkellÀ tulee mieleen lÀhinnÀ vaihtoehtoja, joissa joko a) toinen tai molemmat pÀÀsevÀt hengestÀÀn tai b) jos he onnistuvatkin jotenkin sÀilymÀÀn molemmat hengissÀ nyt, niin Trish ja Dragan eivÀt todellakaan luovuta vaan ovat heidÀn perÀssÀÀn niin kauan kunnes molemmista on pÀÀsty lopullisesti eroon, meni siinÀ sitten lyhyen aikaa tai vÀhÀn pidempÀÀn.

    Mielenkiinnolla odotan kyllÀ jatkoa tÀlle. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei hÀtÀÀ, mÀ en laskeskele kommentteja tai pidÀ kirjaa siitÀ, kuka kommentoi mihinkin. Plus olisihan se nyt oikeasti aika koomista jos tekisin sitÀ etenkin osassa, jonka haukuin lyttyyn ihan itte :D

      MÀ arvasin, ettÀ Darryllin koulukiusaajataustat saattaa saada lukijat pikkusen kiemurtelemaan tuoleillaan. Se oli kyllÀ vÀhÀn mun tavoitekin, vissiin ihan onnistuneesti herÀtetty ristiriita. TÀstÀ kuullaan vielÀ lisÀÀ :)

      En kyllÀ malttaisi itsekÀÀn odottaa, ettÀ saat(te) seuraavan osan luettavaksi! ;) Kiitos kommentista.

      Poista

Uudemmat tekstit Vanhemmat tekstit